Stations – Amsterdam

Stations – Amsterdam

Station Breda

Verbeterde bewegwijzering metrostations Amsterdam

Royal HaskoningDHV maakte in opdracht van de gemeente Amsterdam een nieuw bewegwijzerings-ontwerp voor 33 metrostations aan de Oost- en Ringlijn. Hiervoor moest gebruik gemaakt worden van de ontwerpuitgangspunten die voor de nieuwe Noord-Zuidlijn zijn vastgesteld. Door de unieke combinatie van wayfinding-ervaring en technische kennis, was Royal HaskoningDHV in staat het ontwerp eenduidig en
overzichtelijk vast te leggen.

 
Onder andere plattegronden met de locaties waar de borden moeten komen en detailbladen met technische en grafische details per bord, hebben geleid tot 33 door alle stakeholders goedgekeurde definitieve ontwerpen. Deze zijn zo volledig dat ze direct naar de uitvoerende partijen kunnen worden doorgestuurd. Na het plaatsen van de nieuwe borden kunnen reizigers straks weer eenvoudig en veilig hun weg vinden.

Liverpool Station

Comfort en veiligheid van
passagiers verbeteren

In opdracht van Merseyrail simuleert Royal HaskoningDHV de passagiersstromen op twee van de drukste ondergrondse stations in Liverpool: Liverpool Central en Moorfields. De resultaten dragen bij aan de optimalisatie van de stations, zodat de algemene veiligheid en klantbeleving van de reizigers verbeteren. Met behulp van simulatiesoftware voorspelt Royal HaskoningDHV de passagiersstromen en potentiële knelpunten.

 

Snel, veilig en comfortabel reizen

Via 3D-simulatiesoftware wordt de aankomst van treinen en passagiers op elk perron gesimuleerd. Vervolgens worden de passagiersstromen in het station – inclusief de toegang tot liften en roltrappen – geanalyseerd en de potentiële knelpunten zichtbaar.

 

Janet Ives, Head of Safety bij Merseyrail:
“De demografische samenstelling van onze passagiers is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Dit heeft een enorme invloed op passagiersstromen en het gedrag van passagiers. Met de 3D-modellering van Royal HaskoningDHV kunnen we deze veranderingen analyseren, de capaciteit van de stations optimaliseren, de veiligheid verbeteren en knelpunten binnen het station wegnemen.”

 
 
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *